La planxdora, Solomon R. Guggenheim Museum, Nueva York. Colección Thannhauser

La planxdora, Solomon R. Guggenheim Museum, Nueva York. Colección Thannhauser

La planxadora (La Repasseuse) es considera una obra mestra de l’anomenat Període Blau de Picasso (1901-1904). Mostra la imatge d’una dona demacrada amb rostre inexpressiu i figura geometritzada, que planxa sobre una taula, acompanyada d’un recipient amb aigua per emmidonar la roba. La languidesa i el color apagat de la figura expressen el cansament d’una dona esgotada a causa de l’esforç.

El 1901, arran de la mort tràgica del seu amic Casagemas, Picasso experimenta un canvi en la forma de concebre la seva vida i la seva obra i dóna pas al Període Blau. El quadre, que pertany al Museu Guggenheim de Nueva York, es caracteritza per l’ús dels blaus, amb connotacions melancòliques, i una aposta per un tema fosc i decadent. La representació del cos femení en situacions d’esforç és un recurs de denúncia ja utilitzat pel realisme social i que van cultivar pintors com Novell o Rusiñol, amb qui Picasso havia coincidit de jove. De fet, el tema de la dona planxadora ja el va abordar Degas, contemporani de Picasso, però des d’una perspectiva impressionista, molt diferent a la triada per Picasso.

Es probable que Laure Gargallo “Germaine”, qui posava sovint per a Picasso, fes de model per a La planxadora, que el pintor va dedicar al seu amic Jaume Sabartès en la primera versió de la pintura, el 1901. Una segona versió data de 1904.