maria beasley

Maria Beasley. Font: Wikimedia Commons

Maria Beasley (1847, Estats Units – 1904, Estats Units) va ser una inventora estatunidenca coneguda per inventar el bot salvavides modern, utilitzat pel Titanic.

Beasley, nascuda i criada a Filadèlfia, Estats Units, va començar a treballar com a costurera. Alhora, es dedicava a crear alguns invents. Va obtenir la seva primera patent l’any 1878, per l’invent d’una màquina de fabricació de barrils, que va presentar a l’Exposició Mundial d’Indústria i Cotó de l’any 1884. La seva màquina permetia accelerar la fabricació de barrils, amb una producció màxima de 1.500 barrils al dia, fet que va cridar l’atenció de nombroses empreses.

Després de l’èxit obtingut amb els barrils, Beasley es va dedicar a inventar un bot salvavides que millorés el disseny ja existent, un bot a prova de foc, compacte, segur i fàcil de llançar  a l’aigua. Així, l’any 1880, va patentar el primer bot salvavides modern.

El disseny del nou bot salvavides complia totes les premisses que s’havia plantejat, i com que estava fabricat amb una sèrie de flotadors metàl·lics rectangulars i amb baranes que l’envoltaven, era més fàcil de plegar, desplegar i guardar. A partir de la primera patent, Beasley va anar millorant el disseny del bot salvavides fins que va presentar-ne una nova patent l’any 1882.

El bot salvavides inventat per Beasley va jugar un paper fonamental en l’enfonsament del Titanic. El Titanic era un dels transatlàntics de la companyia White Star Line, el vaixell de passatgers més gran i luxós de principis del segle XX. L’any 1912, durant el seu viatge inaugural, entre Gran Bretanya i Nova York, va topar amb un iceberg, fet que va provocar-ne l’enfonsament. El vaixell comptava amb 20 bots salvavides del model de Beasley, fet que va permetre que aproximadament 700 persones es mantinguessin amb vida malgrat la gran tragèdia humana.

Tot i que el bot salvavides és l’invent més reconegut de Beasley, la inventora va patentar fins a quinze invents, incloent un escalfador de peus, un generador de vapor i un dispositiu anti-descarrilament de trens.