“La Virgen de los Obreros” o “Ensueño” (1897) representa una dona obrera portant la tartera al seu marit que treballa als Alts Forns de Biscaia. El seu rostre malenconiós i resignat defuig la mirada. Avança amb un nadó al braç esquerre portant a la mà dreta una tartera. L’ambient de fums i els tons ocres donen dramatisme a l’escena. Aquesta obrera és alhora la representació de la Mare de Déu i significa una ruptura amb les habituals representacions eclesiàstiques de la santedat.
La pintura va merèixer una condecoració en l’Exposició Nacional de 1987 i posa de manifest la sensibilitat social del pintor Vicente Cutanda pel món obrer unida a la seva religiositat, combinació que representa una constant de la seva obra. La visió religiosa de la realitat porta al pintor a convertir els personatges de la vida real en personatges religiosos, sense caure en la seva sublimació.
Des del punt de vista artístic, l’enquadrament de la pintura té un tractament fotogràfic per destacar el moment instantani que vol representar la pintura, amb el fragment de maquinària de l’extrem inferior esquerre i les figures de dues dones al fons, una d’elles desdibuixada i a les fosques, i l’altra tallada com fugint del quadre, de la qual només es veu la cistella i la meitat del cos. El pintor posa l’accent més en el conjunt que en l’expressió dels personatges, que no estan estudiats en les seves degudes proporcions, quedant parts sense acabar, com el nen que carrega l’obrera i la mà d’ella, que amb prou feines sosté la cistella del menjar.
Font: Cutanda, Ma Luisa: Vicente Cutanda (1850-1925): un pintor realista y social. 27, Rue de Contamines. 1206 Genève. Suiza. BIBLID [1137-4403 (2004), 23; 501-512]